Miquel Clarà i Cabruja (Riudellots, 1852-1909) i la sardana 'L'Acció d'Alpens' (1877)
Fotografia: fons Clarà. Miquel Clarà i Assumpta Dussalleu Revista El Cric, Riudallots de la Selva [PDF, 572 KB] |
Persona inquieta i activa, Clarà va compondre aquesta cerdana (amb "c"), quatre anys després de la Batalla d'Alpens (9-7-1873).
Signada amb el pseudònim de "L'Bouer", en ella s'hi veuen clarament les influències de l'època i dels esdeveniments, amb aires de marxa i amb tocs de trompeta... Hi trobem una melodia que bé podria ser un tema popular de l'època o algun ballet (Riudellots, 15 anys de sardanes de M. Mercè Planas i Esqueu).
TRES VERSIONS I UNA CANÇÓ
1. La sardana "L'Acció d'Alpens" - Miquel Clarà. Font: els Ajuntaments de Riudellots i Alpens, la revista El Cric i Sardamania.
2. La Batalla d'Alpens – Domènec Prat i Codinachs. Font: Cançons populars de la història de Catalunya (que us recomano), editorial Farrell 2004. GRFO Grup de Recerca Folklòrica d’Osona: Xavier Roviró, Jaume Aiats, Valentí Girbau i Ignasi Roviró.
3. Cançons de la guerra dels carlins. Font: Obra del cançoner popular de Catalunya (1929), Google books. Materials, volum III - "Memòries de missions de recerca, Crònica" per Just Sansalvador i Cortès, Barberà-Bohigas, Joan Tamàs, Baltasar Samper, Joan Puntí i Collell. PREV. (Pàg. 260, 261)
1. La sardana "L'Acció d'Alpens"
La gran reposada
Al veynat de Alou:
-Segueixi la marxa -
Ja ha reposat prou.
Pro, no, que s'recula,
Algom nou hi ha,
- No vé una columna, -
Se ha de espavilar.
Tornem cap Alpéns;
Allargase l'pas,
Que avuy no se'u torna
Ni un soldat ras. -
Al entrar al poble
ja nos van titrant,
Pro Auget nos anima
- Minyons! Endavant!
Jorn serà de glòria
Que'n Saballs'ha dit
Que avuy es l'dia
d'amarràs al Cabrit.
Cor, minyons, / que l'poble es nostre,
Las murallas sien llurs pits,
Foch!, al mitj del blatdemoro
que hi ha soldats ajupits.
Vigilarne si embesteixen,
Si, ja avansan, Ferms aquí!
Viva Déu que aquí no's passa,
o ben mort o bon carlí.
Ja á la primera descarga
esporuguits han quedat;
Animo, noys, que ja'ls voltan!
Per un y altre costat
Se fa fosch, més no importa,
victoria tindrem, minyons,
Que Viva l'Rey! l's crida el poble y
Viva!'s crida pels turons.
Vingué a dans claror de lluna,
Dàrem quartel als no morts,
pro ni habia en algunas casas
que allí tancats's feyan forts;
De mitja nit a la una
per ells remey no hi hagué;
pues, ells, cançons y brigada
en nostre poder caygué.
La victoria era cumplerta,
Cabrinetti n'era mort;
Vila, Auguet, Saballs y'ls princeps,
que viscan cridem ben fort.
|
2. La Batalla d'Alpens Un dia reposàvem al veïnat de l'Alou. ─Segueix en la marxa que ja hem reposat prou.─ Mes el que recula valent no serà, si ve la columna s'haurà d'espavilar. Anem cap Alpens allargant el pas que avui no se'n torna ni un soldat ras. Arribant al poble ja dos van tirant. L'Huguet ens anima: ─Minyons, endavant! Que en serà la glòria. Que en Savalls ha dit que avui era el dia de matar el cabrit.─ ─Apa minyons que el poble és nostre, les muralles són sospirs! Foc al mig del blat de moro que hi ha soldats ajupits!─
La Victòria fou complerta.
Cabrinetty n'era mort.
Visca Huguet, Savalls i el príncep
que bé en cridareu ben fort:
Ai que en sou de tossuts carlins,
més que les banyes, més que les banyes.
Ai que en sou de tossuts carlins,
més que les banyes d'un marrà.
Pregunteu-li a en Nouvillas
a Balaguer com va anar,
que les bales hi petaven
com els cinc dits de la mà.
Pregunteu en aquell poble
que s'anomena Vidrà,
i al general Hidalgo
el peu li varen trencar.
|
3. Cançons de la guerra dels carlins
Savalls sortí de França,
N'és per mando del rei;
Fa creure an els pagesos
Que es mudaran les lleis:
─Porteu-ne les pessetes,
que en traurem el rovell.─
Se'n van cap a Olieres
A cercar-ne el Consell.
A l'entrant de la vila Ja en feren gran convit: ─Dareu dues pessetes per qui serà al convit; sigui blanc, sigui negre, no us mireu el color; qui vindrà a vostres files mai no haurà set traidor.─ Desplegueu les quadrilles, que En Savalls ho ha dit: Darem dues pessetes per qui serà al partit. Sigui blanc, sigui negre, No us mireu el color; qui vindrà a vostres files mai no haurà set traidor.
Sortiren de la vila
alegres i contents,
tirant boines enlaire
i cridant: «Viva el rei!
Viva la Margarita
I viva Carlos setè!
Si entra rei a Espanya
mai no ens faltarà res.»
A Alpens se reuniren
carlins i sometents
per matà En Cabrineti
Que els dóna gran turment.
─'Vent mort En Cabrineti,
Bé estarem regalats:
La pàtria serà nostra,
Mai més veurem soldats.─
|
|
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada
Gràcies per la teva visita i pel comentari. Torna aviat, ens hi trobaràs sempre.
Lluís, Gent d'Alpens